تا چند سالگی می توان ارتودنسی کرد؟

تا چند سالگی می توان ارتودنسی کرد؟

ارتودنسی یکی از رشته های تخصصی در علم دندان پزشکی است، که در طی آن ناهنجاری های دندان و مشکلات مربوط به فک برطرف خواهد شد، یک لبخند زیبا را برای شما به ارمغان می آورد. ارتودنسی محدودیت سنی ندارد، در سنین پایین طول درمان کمتر و نتیجه گیری مطلوب تری دارد.

از چه سنی باید درمان ارتودنسی را شروع کرد؟

آکادمی دندان پزشکی کودکان آمریکا ( AAPD ) توصیه می‌کند، از همان زمان کودکی که دندان ها شروع به رویش می کند؛ باید توسط دندان پزشکان مورد بررسی قرار بگیرند تا سن هفت سالگی برای مشاوره ارتودنسی و درسن 8 تا 9 سالگی برای درمان ارتودنسی اقدام نمایند.

تا چند سالگی می توان ارتودنسی کرد؟

مزایا ارتودنسی در سنین پایین

درمان ارتودنسی در سنین پایین باعث صاف و یکدست شدن دندان های کج و فشرده که براحتی نمی توان آن ها را مسواک کرد و همین امر باعث پوسیدگی آن ها می شود، پس نتیجه می‌گیریم ارتودنسی نه تنها دندان ها را مرتب، بلکه از پوسیدگی آن ها نیز جلو گیری می‌کند. مشکلات مربوط به فک نیز در سنین پایین با ارتودنسی برطرف می‌شود، همچنین داشتن دندان های مرتب حس اعتماد به نفس را در کودکان افزایش می دهد. پروسه درمان در سنین پایین کوتاهتر و نتیجه گیری بهتری هم دارد.

درمان ارتودنسی تا چه سنی قابل انجام است؟ در جواب این سوال باید گفت: تازمانی که دندان دارید، لثه ها و استخوان های فک شما درسلامت کافی باشد، می‌توانید از درمان ارتودنسی برای مرتب شدن دندان ها و طرح لبخندی زیبا بهرمند شد. البته باید به این نکته اشاره کرد که ارتودنسی در همه ی سنین قابل انجام است ولی در سنین بالا روند، کندتری خواهد داشت زیرا استخوان فک، شکل و فرم خود را گرفته بنابراین حرکت آن کندتر و مدت زمان بیشتری سپری می‌شود، پس در سنین بالا انتظار نتیجه گیری سریع نداشته باشید.

حتما بخوانید!  قیمت ارتودنسی متحرک دو فک (قیمت ارتودنسی متحرک)

نکته: اگر در بزرگسالان مشکلات فکی وجود داشته باشد چاره ای جز جراحی فک ندارند، که یک دوره ی نقاهت دو ماهه  نیز دارد، با ارتودنسی برطرف نمی‌شود؛ زیرا استخوان فک کاملا شکل گرفته است و دیگر امکان جابجایی و تغییر، بواسطه ی ارتودنسی را ندارد.

تا چند سالگی می توان ارتودنسی کرد؟

ارتودنسی در سن 50 سالگی

در بیمارانی که مشکلات فک ندارند، فقط دندان های کج و نامرتب یا شلوغ و پر ازدحام دارند، در هر محدوده ی سنی در صورتی که لثه و فک سالمی داشته باشند، می‌توانند به ارتودنتیست مراجعه نمایند و درمان را شروع کنند. البته بزرگسالان طبق نظر متخصص ارتودنسی از روشی استفاده کنندکه نیازی به سیم وبراکت نداشته باشد، به راحتی از دهان خارج  و تمیز شود به این روش ارتودنسی نامرئی گفته می‌شود.

نکاتی در مورد ارتودنسی در سنین بالا

  • درصورتی که دندان های فرد سالم نباشد، ممکن است بعد از مرتب شدن نیاز به حذف کردن آن ها باشدبنابراین ارتودنتیست کاشت ایملنت را به جای ارتودنسی توصیه می کند.
  • در سنین بالا رشد استخوان ها متوقف شده بنابراین ارتودنسی روند طولانی تری خواهد داشت.
  • رشدفک به پایان رسیده و اگر مشکلی داشته باشددر سنین بالا نیاز به جراحی دارد.
  • در سنین بالا باید ارتودنسی با بریس های ثابت انجام شود، سایر متدها مانند ارتودنسی متحرک برای این افراد مناسب نیست.

تا چند سالگی می توان ارتودنسی کرد؟

بهترین سن ارتودنسی

بهترین سن برای درمان ارتودنسی سنین کودکی است، امکان جابجایی دندان و هدایت فک راحتتراست در سنین پایین ارتودنسی کوتاه تر، کم هزینه تروساده تراز ارتودنسی در بزرگسالی  است؛ ولی در بزرگسالی به دلیل بسته شدن صفحات رشد استخوانی ممکن است همراه با جراحی فک باشد، بسیار هم زمان براست.

حتما بخوانید!  انواع ارتودنسی ثابت

رعایت بهداشت در درمان ارتودنسی در هرسنی

  • استفاده از مسواک بین دندانی
  • استفاده از فلوراید موضعی
  • مسواک زدن در حین درمان ارتودنسی
  • نخ دندان کشیدن در حین درمان ارتودنسی
  • شستشوی دهان با محلول دهان شویه آنتی باکتریال

ارتودنسی نامریی برای چه سنی مناسب تراست؟ این روش جدیدترین روش درمان ارتودنسی است که مورد تایید انجمن دندان پزشکان در سراسر جهان می باشد، درهر بازه ی سنی اغلب برای مشکلات دندان مور داستفاده قرار می گیرد.

سخن پایانی

درمان ارتودنسی برای همه سنین قابل انجام است، انجام ارتودنسی در هر سنی مزایای زیادی دارد، افزایش زیبایی ظاهری دندان ها، افزایش اعتماد به نفس، افزایش سلامت دهان و دندان؛ پس در هر سنی برای درمان ارتودنسی می توان اقدام کرد، حتما سعی کنید در انتخاب ارتودنتیست خود دقت لازم را داشته باشید زیرا  درمان ارتودنسی نیاز به تبحر و تجربه متخصص ارتودنسی دارد که چه تصمیمی برای درمان ارتودنسی شما بگیردکه با شکست مواجه نشود.


تعیین وقت مشاوره رایگان درمان ارتودنسی از دکتر مهدیه خسروی


شما می‌توانید در روزهای شنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۹ | دوشنبه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ | سه شنبه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ | چهار شنبه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ برای تعیین وقت اقدام کنید.


به اطلاع می‌رسانیم مطب در روزهای یکشنبه | پنجشنبه و جمعه تعطیل می‌باشد.

برای تعیین وقت و مشاوره تماس بگیرید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شانزده =