آفت دهان حین ارتودنسی – از علت تا پیشگیری و درمان

آفت دهان حین ارتودنسی

آفت دهان حین ارتودنسی یک عارضه جانبی شایع است. آفت دهان در واقع زخم های کوچک، گرد، سفید یا زرد رنگ هستند که در داخل دهان ایجاد می شوند. آنها معمولاً دردناک هستند و می توانند باعث ناراحتی در هنگام خوردن، صحبت کردن یا مسواک زدن شوند. آفت‌ دهان‌ ممکن‌ است‌ با عفونت‌ هرپسی‌ (ناشی‌از ویروس‌تب‌خال‌) اشتباه‌ گرفته‌ شود . این‌ نوع‌ زخم‌ می‌تواند در هر دو جنس‌ رخ‌ دهد، اما در زنان‌ شایع‌تر است‌. در ادامه این مقاله از کلینیک ارتودنسی دکتر خسروی به علل ایجاد آفت دهان حین ارتودنسی و راه های پیشگیری و درمان آن میپردازیم.

علت زخم دهان در ارتودنسی چیست؟

علت اصلی زخم و آفت دهان حین ارتودنسی دندان، ساییدگی بریس ها و سیم های ارتودنسی به بافت های نرم دهان، مانند لب ها، گونه ها و زبان است. این ساییدگی می تواند باعث ایجاد زخم های کوچک، گرد، سفید یا زرد رنگ شود که معمولاً دردناک هستند.

عوامل دیگری که می توانند خطر ابتلا به زخم دهان در ارتودنسی را افزایش دهند عبارتند از:

  • خشکی دهان
  • کمبود ویتامین B12 یا فولات
  • استرس
  • حساسیت غذایی
  • آسیب به دهان

در بیشتر موارد، زخم و آفت دهان حین ارتودنسی به روش هایی مانند ارتودنسی ثابت و ارتودنسی دیمون در عرض یک هفته تا 10 روز خود به خود برطرف می شود. با این حال، اگر زخم ها دردناک هستند یا بیش از 10 روز طول کشیدند، باید به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.

آفت دهان حین ارتودنسی

درمان زخم دهان بعد از ارتودنسی

در اینجا به بررسی مواردی برای کمک به درمان زخم دهان حین ارتودنسی میپردازیم:

1. واکس ارتودنسی (موم ارتودنسی)

موم ارتودنسی یک ماده نرم و چسبناک است که می‌توانید آن را روی بریس‌ها و سیم‌های ارتودنسی خود قرار دهید تا از ساییدگی به بافت‌های نرم دهان جلوگیری کند. موم ارتودنسی معمولاً از موم زنبور عسل، موم پارافین یا ترکیبی از این دو ساخته می‌شود.

نحوه استفاده از واکس یا موم ارتودنسی برای درمان آفت دهان:

  1. یک تکه کوچک واکس ارتودنسی به اندازه یک نخود بردارید.
  2. واکس را به شکل یک توپ کوچک درآورید.
  3. ناحیه ای از دهان خود را که دچار زخم شده است با دستمال یا سواب پنبه ای خشک کنید.
  4. واکس را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
  5. مطمئن شوید که موم محکم به براکت ها و سیم ها می چسبد.
  6. اگر واکس شل شد یا از بین رفت، آن را با یک تکه موم جدید جایگزین کنید.
حتما بخوانید!  تنفس دهانی ( از علل و عوارض تا درمان با ارتودنسی)

واکس ارتودنسی یک روش ساده و موثر برای درمان آفت دهان حین ارتودنسی است. این ماده به سرعت و به راحتی اعمال می شود و معمولاً ناراحتی را در عرض چند دقیقه تسکین می دهد.

آفت دهان حین ارتودنسی

2. سیلیکون دندانی

سیلیکون دندانی نوعی ماده نرم و انعطاف پذیر است که می توانید آن را روی بریس ها و سیم های ارتودنسی خود قرار دهید تا از ساییدگی به بافت های نرم دهان جلوگیری کند. سیلیکون دندانی معمولاً از پلیمرهای مصنوعی ساخته می شود.

آفت دهان حین ارتودنسی

3. تمیز نگه داشتن دهان

تمیز نگه داشتن دهان یکی از مهم ترین عوامل در پیشگیری و درمان آفت دهان حین ارتودنسی است. بریس ها و سیم های ارتودنسی می توانند باعث تجمع پلاک و جرم بر روی دندان ها شوند. این پلاک و جرم می تواند باعث تحریک بافت های نرم دهان و ایجاد زخم شود.

برای تمیز نگه داشتن دهان در حین ارتودنسی، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • از مسواک نرم و خمیر دندان غیر ساینده استفاده کنید. مسواک زدن بیش از حد محکم می تواند باعث تحریک بافت های نرم دهان شود.
  • بعد از هر بار غذا خوردن دهان خود را با آب بشویید. این به تمیز کردن هرگونه باقی مانده غذایی که می تواند باعث تحریک زخم شود کمک می کند.
  • از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان به تمیز کردن بین دندان ها کمک می کند که بریس ها و سیم ها در آنجا قرار دارند.
  • از دهانشویه ضدعفونی کننده استفاده کنید. دهانشویه ضدعفونی کننده به تمیز کردن دهان و جلوگیری از عفونت کمک می کند.

اگر به خوبی از دهان خود مراقبت کنید، خطر ابتلا به آفت دهان حین ارتودنسی ثابت با استفاده از براکت ها را کاهش می دهید.


تعیین وقت مشاوره و درمان ارتودنسی با کمترین عوارض جانبی

«دکتر مهدیه خسروی»

tel: 22601938


نکاتی جهت درمان‌ آفت و زخم‌ دهان در خانه

علاوه بر استفاده از موم ارتودنسی و سیلیکون دندانی می توانید از روش های خانگی زیر برای درمان آفت دهان حین ارتودنسی استفاده کنید:

حتما بخوانید!  عوارض درمان ارتودنسی
آب نمک و پراکسید هیدروژن

آب نمک و پراکسید هیدروژن از مواد ضدعفونی کننده طبیعی هستند که می توانند به تسکین درد و التهاب آفت دهان کمک کنند. جهت ساخت این محلول باید ۲ قاشق چایخوری نمک را با مقداری آب و پراکسید هیدروژن ۳% مخلوط کرده و تقریبا به‌ مدت ۳۰ ثانیه دهان خود را شستشو دهید. از مزایای این داروی خانگی می‌توان به خاصیت ضدالتهابی، کاهش آفت‌ها و پیشگیری از عفونت در داخل دهان اشاره کرد. فقط مراقب بلعیدن این محلول باشید.

آب و جوش شیرین

آب و جوش شیرین یک ترکیب ساده و موثر برای درمان آفت دهان است. این ترکیب دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است که می تواند به تسکین درد و التهاب آفت دهان کمک کند. برای استفاده از آب و جوش شیرین برای درمان آفت دهان حین ارتودنسی، یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و دهان خود را با آب و جوش شیرین به مدت 30 ثانیه غرغره کنید و در آخر دهان خود را با آب ولرم بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید، تا زمانی که آفت دهان شما بهبود یابد.

دهان شویه های بدون نسخه

دهان شویه های بدون نسخه مختلفی در بازار وجود دارند که می توانند به درمان آفت دهان کمک کنند. این دهان شویه ها معمولاً حاوی ترکیباتی هستند که دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی هستند. برخی از دهان شویه های بدون نسخه که می توانند به درمان آفت دهان کمک کنند عبارتند از:

نخوردن غذاهای تند و اسیدی

غذاهای تند و اسیدی می توانند باعث تحریک آفت دهان شوند. این غذاها می توانند باعث درد و سوزش آفت دهان شوند و روند بهبودی را کند کنند. علاوه بر خودداری از استفاده غذاهای تند و اسیدی، از خوردن غذاهای سفت و ساینده خودداری کنید. این غذاها می توانند باعث تحریک آفت دهان شوند. از مسواک زدن بیش از حد محکم خودداری کنید. مسواک زدن بیش از حد محکم می تواند باعث تحریک بافت های نرم دهان شود. بعد از هر بار غذا خوردن دهان خود را با آب بشویید که به تمیز کردن هرگونه باقی مانده غذایی که می تواند باعث تحریک آفت دهان شود کمک می کند.

حتما بخوانید!  قطعی ترین روش درمان لبخند لثه‌ ای
مسکن‌ها

مسکن ها می توانند به تسکین درد و التهاب آفت دهان کمک کنند. برخی از مسکن های بدون نسخه که می توانند برای درمان آفت دهان استفاده شوند عبارتند از استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن.

آفت دهان حین ارتودنسی

پیشگیری از زخم های دهانی حین درمان ارتودنسی

در اینجا چند نکته برای پیشگیری از زخم های دهانی حین درمان ارتودنسی آورده شده است:

  • از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. مسواک زدن ملایم به تمیز کردن دندان ها و بریس ها کمک می کند و از تحریک بافت های نرم دهان جلوگیری می کند.
  • بعد از هر بار غذا خوردن دهان خود را با آب بشویید. این به تمیز کردن هرگونه باقی مانده غذایی که می تواند باعث تحریک بافت های نرم دهان شود کمک می کند.
  • از خوردن غذاهای تند، اسیدی یا سفت خودداری کنید. این غذاها می توانند باعث تحریک بافت های نرم دهان شوند.
  • از جویدن آدامس خودداری کنید. جویدن آدامس می تواند باعث تحریک بریس ها و سیم ها شود و باعث ایجاد زخم های دهانی شود.
  • از نوشیدن نوشیدنی های گرم یا داغ خودداری کنید. نوشیدنی های گرم یا داغ می توانند باعث تحریک بافت های نرم دهان شوند.
  • از مصرف دخانیات خودداری کنید. دخانیات می تواند باعث تحریک بافت های نرم دهان شود.

تعیین وقت مشاوره رایگان درمان ارتودنسی از دکتر مهدیه خسروی


شما می توانید در روزهای شنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۹ | دوشنبه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ | سه شنبه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ | چهار شنبه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ برای تعیین وقت اقدام کنید.


به اطلاع می رسانیم مطب در روزهای یکشنبه | پنجشنبه و جمعه تعطیل می باشد.

برای تعیین وقت و مشاوره تماس بگیرید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *