ارتودنسی یا کامپوزیت؟ انتخابی که لبخند شما را می‌سازد

ارتودنسی یا کامپوزیت

ارتودنسی یا کامپوزیت؟ کدام روش برای شما مناسب‌تر است؟

لبخند یکی از مهم‌ ترین عوامل در زیبایی چهره است. دندان‌های مرتب و زیبا می‌توانند لبخندی جذاب و دلنشین را ایجاد کنند. اگر شما هم از نامرتبی دندان‌های خود ناراضی هستید، ممکن است به دنبال روشی برای اصلاح طرح لبخند خود باشید و حالا سئوال این است که ارتودنسی یا کامپوزیت؛ کدام بهتر است؟ ارتودنسی دوام بیشتری دارد یا کامپوزیت دندان؟ تفاوت های میان ارتودنسی یا کامپوزیت دندان چیست؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی دو روش اصلی اصلاح نامرتبی دندان‌ها، یعنی ارتودنسی یا کامپوزیت می‌پردازیم.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت دندان

ارتودنسی دندان و کامپوزیت دندان دو روش درمانی هستند که برای اصلاح نامرتبی دندان‌ها استفاده می‌شوند. هر روش مزایا و معایبی دارد و انتخاب بهترین روش درمانی برای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن میپردازیم.

ارتودنسی یا کامپوزیت

ارتودنتیست چیست؟

ارتودنتیست یک دندانپزشک متخصص است که در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات دندانی و فک و صورت تخصص دارد. ارتودنتیست‌ ها با استفاده از دستگاه‌ های ارتودنسی، مانند براکت‌ ها و سیم‌ ها، دندان‌ها و فک را به موقعیت مناسب منتقل می‌کنند. ارتودنتیست‌ ها معمولاً چهار سال دندانپزشکی عمومی را می‌گذرانند و سپس دو تا سه سال دیگر در رشته ارتودنسی آموزش می‌بینند.

ارتودنتیست ها طیف وسیعی از مشکلات دندانی و فک و صورت را درمان می کنند که عبارتند از:

  • نامرتبی دندان ها: نامرتبی دندان ها یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است که می تواند بر زیبایی لبخند و عملکرد دندان ها تأثیر بگذارد. ارتودنتیست ها با استفاده از دستگاه های ارتودنسی ثابت و متحرک می توانند دندان ها را به موقعیت مناسب منتقل کرده و لبخندی مرتب و زیبا را ایجاد کنند.
  • فاصله بین دندان ها: فاصله بین دندان ها نیز یک مشکل رایج دندانی است که می تواند بر زیبایی لبخند تأثیر بگذارد. ارتودنتیست ها با استفاده از دستگاه های ارتودنسی می توانند فاصله بین دندان ها را کاهش داده و لبخندی زیباتر ایجاد کنند.
  • روی هم قرار گرفتن دندان ها: روی هم قرار گرفتن دندان ها نیز یک مشکل دندانی رایج است که می تواند بر عملکرد دندان ها تأثیر بگذارد. ارتودنتیست ها با استفاده از دستگاه های ارتودنسی می توانند دندان ها را به موقعیت مناسب منتقل کرده و عملکرد دندان ها را بهبود بخشند.
  • فک نامتقارن: فک نامتقارن یک مشکل دندانی و فک و صورت است که می تواند بر زیبایی چهره تأثیر بگذارد. ارتودنتیست ها با استفاده از دستگاه های ارتودنسی فانکشنال می توانند فک را به موقعیت مناسب منتقل کرده و چهره ای متقارن تر ایجاد کنند.
  • مشکلات ناشی از رشد دندان های عقل: دندان های عقل آخرین دندان هایی هستند که در دهان رشد می کنند. در برخی از افراد، دندان های عقل به درستی رشد نمی کنند و می توانند مشکلاتی مانند نامرتبی دندان ها، فاصله بین دندان ها و روی هم قرار گرفتن دندان ها ایجاد کنند. ارتودنتیست ها می توانند در صورت نیاز، دندان های عقل را خارج کنند یا آنها را به موقعیت مناسب منتقل کنند.
حتما بخوانید!  انواع ارتودنسی متحرک

ارتودنسی یا کامپوزیت

ارتودنتیست ها می توانند به افراد در هر سنی کمک کنند، از کودکان و نوجوانان گرفته تا بزرگسالان. درمان با این روش معمولاً چند سال طول می کشد، اما اگر بهترین متخصص ارتودنسی را انتخاب کنید می توانید نتایج ماندگاری از درمان ارتودنسی داشته باشید.

تعیین وقت مشاوره و درمان ارتودنسی از دکتر مهدیه خسروی


شما می توانید در روزهای شنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۹ | دوشنبه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ | سه شنبه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ | چهار شنبه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ برای تعیین وقت اقدام کنید.


به اطلاع می رسانیم مطب در روزهای یکشنبه | پنجشنبه و جمعه تعطیل می باشد.

برای تعیین وقت و مشاوره تماس بگیرید:

دندانپزشک زیبایی چیست؟

دندانپزشک زیبایی یک دندانپزشک متخصص است که در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات زیبایی دندان و دهان تخصص دارد. دندانپزشک زیبایی با استفاده از روش های مختلف می تواند ظاهر دندان ها، لبخند و صورت را بهبود بخشد. دندانپزشکان زیبایی معمولاً چهار سال دندانپزشکی عمومی را می گذرانند و سپس یک یا دو سال دیگر در رشته دندانپزشکی زیبایی آموزش می بینند.

دندانپزشکان زیبایی می توانند به اصلاح طیف وسیعی از مشکلات زیبایی دندان و دهان بپردازند از جمله:

  • سفید کردن دندان ها: سفید کردن دندان ها یک روش غیر تهاجمی است که می تواند رنگ دندان ها را روشن تر کند. در این روش، از مواد سفید کننده برای از بین بردن لکه های روی سطح دندان ها استفاده می شود. سفید کردن دندان ها می تواند در مطب دندانپزشک یا در خانه انجام شود.
  • ایمپلنت دندان: ایمپلنت دندان یک دندان مصنوعی است که می تواند جایگزین دندان از دست رفته شود. ایمپلنت دندان از دو قسمت تشکیل شده است: پایه ایمپلنت: پایه ایمپلنت یک پیچ فلزی است که در استخوان فک قرار می گیرد. روکش ایمپلنت: روکش ایمپلنت یک دندان مصنوعی است که روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد.
    ایمپلنت دندان یک روش دائمی برای جایگزینی دندان از دست رفته است. ایمپلنت دندان می تواند ظاهر و عملکرد دندان های طبیعی را بازیابی کند.
  • کامپوزیت دندان: کامپوزیت یک ماده دندانپزشکی است که می تواند برای پر کردن دندان های ترک خورده، شکسته یا پوسیده و همچنین اصلاح نامرتبی دندان ها استفاده شود. کامپوزیت یک ماده ترمیمی است که می تواند به رنگ دندان های طبیعی ساخته شود.
  • لمینت دندان: لمینت یک لایه نازک از مواد دندانپزشکی است که می تواند روی سطح دندان ها قرار داده شود تا ظاهر آنها را بهبود بخشد. لمینت می تواند برای اصلاح رنگ، شکل، اندازه یا موقعیت دندان ها استفاده شود. لمینت دندان معمولاً از موادی مانند پرسلن یا کامپوزیت ساخته می شود. لمینت های پرسلن معمولاً از نظر زیبایی و دوام برتری دارند، اما گران تر هستند. لمینت های کامپوزیت-Composite material معمولاً مقرون به صرفه تر هستند، اما ممکن است به اندازه لمینت های پرسلن دوام نداشته باشند.
  • جراحی زیبایی دندان: جراحی زیبایی دندان می تواند برای اصلاح شکل، اندازه یا موقعیت دندان ها استفاده شود. جراحی زیبایی دندان معمولاً یک روش سرپایی است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود.
  • پرکردگی های همرنگ دندان: پرکردگی های همرنگ دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی است که در آن از مواد کامپوزیت رزین برای ترمیم دندان های پوسیده یا آسیب دیده استفاده می شود. این پرکردگی ها به رنگ دندان های طبیعی هستند و می توانند به بهبود ظاهر لبخند کمک کنند.
حتما بخوانید!  آیا ارتودنسی شامل بیمه می شود؟

ارتودنسی یا کامپوزیت

نتیجه گیری

در نهایت کدام گزینه اصلاح دندان بهتر است؟ تصمیم بین ارتودنسی یا کامپوزیت به ویژگی‌ها و نیازهای هر فرد بستگی دارد، زیرا هر یک از این روش‌ها برای موارد مختلف و با توجه به شرایط دندانی فرد، مزایا و محدودیت‌های خود را دارند. ارتودنسی یک روش موثر برای اصلاح نامرتبی دندان ها و سایر مشکلات دندانی است. کامپوزیت یک روش موثر برای ترمیم یا تغییر ظاهر دندان ها است. بهترین گزینه برای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید با دندانپزشک خود در مورد آنها صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *