قطعی ترین روش درمان لبخند لثه‌ ای

درمان لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ای به علت اصلی آن بستگی دارد. گرچه این نوع خنده در بسیاری از افراد کاملا طبیعی و جزیی از آناتومی انسانی است، اما بسیاری از افراد آن را نمی‌پسندند و احساس ناراحتی می‌کنند. در برخی موارد، ممکن است بتوان با روش های غیرجراحی، مانند ارتودنسی یا ونیر دندان، به درمان لبخند لثه ای پرداخت، در موارد دیگر، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

لبخند لثه ای چیست؟

لبخند لثه ای یا (Gummy smile) به حالتی گفته می شود که در هنگام لبخند زدن، بیش از 2 تا 3 میلی متر از لثه های بالایی در معرض دید قرار گیرند. گرچه این نوع لبخند در بسیاری از افراد کاملا طبیعی است، اما عده ای آن را نمی‌پسندند و احساس ناراحتی می‌کنند و در نتیجه به فکر درمان و اصلاح آن می افتند.

چه عواملی باعث ایجاد لبخند لثه ای می‌شوند؟

این وضعیت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • رشد بیش از حد لثه ها: این حالت معمولاً به دلیل عوامل ژنتیکی یا مصرف برخی داروها ایجاد می شود.
  • کوتاه بودن دندان ها: در این حالت، دندان ها به اندازه کافی رشد نکرده اند و نمی توانند لثه ها را بپوشانند.
  • عدم همپوشانی مناسب دندان ها و فک ها: در این حالت، دندان های بالایی بیش از حد به سمت جلو متمایل شده اند و به همین دلیل، لثه ها بیش از حد در معرض دید قرار می گیرند.
  • مشکلات عضلانی در صورت: در این حالت، عضلات صورت بیش از حد فعال هستند و باعث می شوند که لب ها هنگام لبخند زدن بیش از حد بالا بیایند.

درمان لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ای مناسب چه کسانی است؟

درمان لبخند لثه ای برای افرادی که از لبخند لثه ای خود ناراضی هستند و احساس می کنند که این مشکل باعث کاهش اعتماد به نفس آنها شده است، مناسب است. همچنین، درمان لبخند لثه ای می تواند برای افرادی که از مشکلات دندانپزشکی ناشی از لبخند لثه ای، مانند حساسیت دندان ها یا بیماری لثه، رنج می برند، مفید باشد.

در برخی موارد، درمان لبخند لثه ای ممکن است برای افرادی که در شغل خود با تعاملات اجتماعی زیادی روبرو هستند، مانند بازیگران، مدل ها یا مجریان، ضروری باشد.

حتما بخوانید!  بوی بد دهان چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟

درمان لبخند لثه ای

در ادامه به بررسی انواع روش های درمان خنده لثه ای میپردازیم تا به قطعی ترین روش درمان برسیم.

8 روش درمان و اصلاح لبخند لثه ای

روش های جراحی و غیر جراحی درمان لبخند لثه ای عبارتند از:

  1. افزایش طول تاج دندان
  2. جراحی فک
  3. جراحی لب
  4. ارتودنسی دندان
  5. ونیر دندان
  6. لیزر درمانی
  7. بوتاکس
  8. ژنژیوکتومی (Gingivectomy)

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی دندان

ارتودنسی یکی از روش های موثر برای درمان لبخند لثه ای است. در این روش، از بریس یا سایر دستگاه های ارتودنسی برای جابه جا کردن دندان ها و فک ها استفاده می شود. جابه جایی دندان ها و فک ها می تواند باعث شود که دندان ها بیشتر در معرض دید قرار گیرند و لثه ها کمتر دیده شوند.

ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک می تواند برای درمان لبخند لثه ای ناشی از کوتاه بودن دندان ها، عدم همپوشانی مناسب دندان ها و فک ها یا رشد بیش از حد لثه ها استفاده شود.

درمان لبخند لثه ای

تعیین وقت مشاوره رایگان درمان ارتودنسی از دکتر مهدیه خسروی

22601938 -021

همین حالا تماس بگیرید

ونیر دندان برای اصلاح لبخند لثه ای

ونیر دندان یک روکش نازک است که روی دندان ها قرار می گیرد. ونیر ها می توانند به دندان ها ظاهری سفیدتر، بلندتر و زیباتر بدهند. ونیر دندان می تواند برای درمان لبخند لثه ای استفاده شود. ونیر ها می توانند به دندان ها ظاهری بلندتر و کشیده تر بدهند. این امر می تواند باعث شود که هنگام لبخند زدن، کمتر از لثه ها دیده شود.

اصلاح لبخند لثه ای با افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان، روشی جراحی برای درمان لبخند لثه ای است. در این روش، مقداری از بافت لثه در اطراف دندان ها برداشته می شود تا دندان ها بیشتر در معرض دید قرار گیرند.

افزایش طول تاج دندان می تواند برای درمان لبخند لثه ای ناشی از کوتاه بودن دندان ها یا رشد بیش از حد لثه ها استفاده شود.

جراحی فک برای اصلاح لبخند لثه ای

جراحی فک، روشی تهاجمی برای اصلاح لبخند لثه ای است. در این روش، موقعیت فک ها تغییر داده می شود تا دندان ها بیشتر در معرض دید قرار گیرند. جراحی فک می تواند برای درمان لبخند لثه ای ناشی از رشد بیش از حد فک بالا یا پایین استفاده شود.

حتما بخوانید!  بهترین متخصص ارتودنسی | ویژگی های پزشک ارتودنسی خوب

درمان لبخند لثه ای با جراحی لب

جراحی لب، روشی جراحی برای اصلاح لبخند لثه ای است. در این روش، مقداری از بافت لب بالا برداشته می شود تا لب کمتر بالا بیاید و دندان ها بیشتر در معرض دید قرار گیرند. جراحی لب می تواند برای درمان لبخند لثه ای ناشی از فعالیت بیش از حد عضله بالا برنده لب استفاده شود.

درمان لبخند لثه ای با لیزر

درمان لبخند لثه ای با لیزر، روشی غیر جراحی برای اصلاح لبخند لثه ای است. در این روش، از لیزر برای برداشتن مقداری از بافت لثه در اطراف دندان ها استفاده می شود تا دندان ها بیشتر در معرض دید قرار گیرند.

درمان لبخند لثه ای با لیزر می تواند برای درمان لبخند لثه ای ناشی از کوتاه بودن دندان ها، رشد بیش از حد لثه ها یا فعالیت بیش از حد عضله بالا برنده لب استفاده شود.

اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس

اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس، روشی غیرتهاجمی برای درمان لبخند لثه ای است. در این روش، از سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس) برای شل کردن عضلات بالابرنده لب بالا استفاده می شود تا لب بالا هنگام لبخند زدن کمتر بالا بیاید و دندان ها بیشتر در معرض دید قرار گیرند.

اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس می تواند برای درمان لبخند لثه ای ناشی از فعالیت بیش از حد عضله بالا برنده لب استفاده شود.

ژنژیوکتومی

ژنژیوکتومی-(Gingivectomy) یک عمل جراحی است که برای برداشتن بافت لثه اضافی انجام می شود. این عمل می تواند برای درمان بیماری های لثه یا اصلاح لبخند لثه ای انجام شود.

ژنژیوکتومی برای درمان لبخند لثه ای معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود. در این عمل، دندانپزشک یا متخصص جراحی دهان و فک و صورت، برش هایی در بافت لثه ایجاد می کند و بافت لثه اضافی را برداشته می شود. پس از برداشتن بافت لثه اضافی، دندانپزشک یا متخصص جراحی دهان و فک و صورت، برش ها را بخیه می زند.

حتما بخوانید!  راهکارهای فوری تسکین دندان درد با اثربخشی بالا

قطعی ترین روش درمان لبخند لثه ای، روشی است که علت اصلی لبخند لثه ای را برطرف کند. هر یک از روش های درمان ذکر شده با توجه به علت اصلی لبخند لثه ای شما میتواند قطعی ترین روش درمانی برایتان باشد.

درمان لبخند لثه ای

فواید اصلاح لبخند لثه ای چیست؟

فواید اصلاح لبخند لثه ای عبارتند از:

  • افزایش زیبایی و جذابیت لبخند: لبخند لثه ای می تواند باعث شود که لبخند فرد نامطلوب یا غیرطبیعی به نظر برسد. اصلاح لبخند لثه ای می تواند به بهبود ظاهر لبخند و افزایش اعتماد به نفس فرد کمک کند.
  • پیشگیری از بیماری های لثه: لبخند لثه ای می تواند باعث شود که لثه ها در معرض آسیب قرار بگیرند. اصلاح لبخند لثه ای می تواند به محافظت از لثه ها در برابر آسیب و بیماری کمک کند.
  • بهبود عملکرد دندان ها: لبخند لثه ای می تواند باعث شود که دندان ها به طور صحیح روی هم قرار نگیرند. اصلاح لبخند لثه ای می تواند به بهبود عملکرد دندان ها و جویدن غذا کمک کند.

سئوالات متداول

آیا اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس امکانپذیر است؟

بله، اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس امکانپذیر است. بوتاکس یک ماده شیمیایی است که می تواند برای شل کردن عضلات استفاده شود. بوتاکس می تواند به کاهش فعالیت عضله بالابرنده لب و جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد لب هنگام لبخند زدن کمک کند.

درمان لبخند لثه‌ای در کودکان چگونه است؟

درمان لبخند لثه ای در کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله علت لبخند لثه ای، شدت لبخند لثه ای و سن کودک. درمان لبخند لثه ای در کودکان باید زودهنگام انجام شود. هرچه کودک سن کمتری داشته باشد، درمان لبخند لثه ای آسان تر و موثرتر خواهد بود. درمان لبخند لثه ای در کودکان می تواند به بهبود اعتماد به نفس و سلامت دندان ها و لثه ها کمک کند.

هزینه درمان لبخند لثه ای چقدر است؟

هزینه درمان لبخند لثه ای به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله روش درمانی انتخابی، شدت لبخند لثه ای، وضعیت سلامت دندان ها و لثه ها و موقعیت جغرافیایی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *